Saturday, August 27, 2011

FAKTOR YANG MERENDAHKAN MARTABAT WANITA :')

Assalamualaikum semua :)

Lama gila ah tak tulis kat blog . rinduu gilaa kot >,< hmm . okeyy lupakan pasal tu , nampak tak tajuk kat atas . haa , macam nak wow je kan ? kenapa tetiba cakap sal nehh ? aduhhh -.- tak de masalah kan ? psssss! aku suka lagu dekat blog nehh , macam sedih je kan..bila dengar argghhh kuar topik ! Okeyy , serius taw awok2 sumaa . mari kita same2 bace untuk renungan bersama . ayat tak boleh belah gilaa ustazah import nehh :D heee


1) Lupa pada Allah
Sekarang da ramai wanita yang sibuk dengan hal dunia sampai kekadang tu kita lupa tanggungjawab kita pada Allah . Sekarang da ramai wanita lebih mengejar kedunian daripada mengejar bekalan untuk akhirat kelak . Tidak hairanlah jika banyak wanita yang tidak menyedari bahawa dirinya telah lalai dari mengingat Allah. Dan saat kelalaian ini pada hakikatnya merupakan saat yang paling berbahaya bagi diri mereka, di mana syaitan akan mengarahkan hawa nafsu agar memainkan peranannya . 
” Maka sudahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmunya. Dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya.”

2) Mudah tertipu dengan keindahan dunia
Keindahan dunia dan kemewahannya memang banyak menjebak wanita ke perangkapnya. Bukan itu saja, malahan syaitan dengan mudah memperalatkannya untuk menarik kaum lelaki agar sama-sama bergelumang dengan dosa dan noda. Tidak sedikit yang sanggup durhaka kepada Allah s.w.t. hanya kerana kenikmatan dunia yang terlalu sedikit. 


3) Lemah iman
Aduhhh , yang nie lagi la kan ? Perempuan cepat sangat lemah iman tu , kekadang aku pown tak lari dari nie . jadi , kita sama2 lahh kuatkan iman.. Kekadang wanita lemah iman bukan sebab apa , sebab nafsu banyak kan ? macam2 jenis nafsu kita ada . Dan , dalam Quran banyak dikatakan kaum wanita adalah golongan yang paling ramai dan golongan yang paling senang untuk masuk ke neraka , dan golongan wanita jugalah golongan yang paling senang terpengaruh untuk mengikuti ' dajjal ' .  Ermm . bunyi memang takot an ?


4) Suka menunjuk-nunjuk
Ehemm . Kalo menunjuk-nunjuk neh ada banyak kategori kan ? so , banyak la sekarang mende nie jadi . aduhhh =.= kalo kita menunjuk sekali pown kita dapat apa ya ? memang laa orang laen akan kata '' wow '' maybe! tapi Allah akan cakap apa ? Bukan ke Allah tak suka orang yang suka menunjuk-nunjuk nehh ? bukan ke kalo kita dapat satu nikmat tu kita kena bersyukur ? bersyukur sebab mungkin nikmat ne mungkin owang lain tak dapat dan Allah anugerahkan kepada kita .  


# mungkin ada banyak lagi faktor yang boleh merendahkan martabat wanita tapi kalo sikit pown same2 lahh kita renung..tak salah kan ? ngeee :D martabat seorang wanita adalah tinggi jadi janganlah kita dengan senangnya merendahkannya . 


Okeyy , jumpa lagi yaa xD Assalamualaikum . 
* Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin :))
Kura-kura comel cakap I LOVE YOU

No comments:

Post a Comment